The Role of a House-Boarding School in the Resocialization of Elderly Ex-Convicts

  • T. Temaev TemaevT@gmail.com
  • I. Temaeva TemaevaI@gmail.com
  • A. Finaeva FinaevaA@gmail.com
How to Cite
Temaev T., Temaeva I., Finaeva A. The Role of a House-Boarding School in the Resocialization of Elderly Ex-Convicts . Zhurnal sotsiologii i sotsialnoy antropologii (The Journal of Sociology and Social Anthropology), 16(2): 103–115 (in Russian).

Abstract

The authors use a qualitative methodology to carry out a sociological analysis of the re-socialization of aged ex-convicts in a special House-Boarding School. In contrast to the traditional view of the effectiveness of the gradual integration of ex-convicts into society through various formal institutions, the authors argue that this is a highly inefficient and dead-end path, particularly in relation to aged citizens. They also demonstrate a lack of alternatives for this type of institution in the process of medical rehabilitation in modern Russia.
Keywords:
criminality, ex-convict, elderly people, resocialization, houseboarding school, family, qualitative methodology, Russia

References

Батыгин Г.С. Лекции по методологии социологических исследований / Учебник для студентов гуманитарных вузов и аспирантов. М.: Аспект-Пресс, 1995.

Девятко И.Ф. Методы социологического исследования. 4-е изд. М.: КДУ, 2006.

Евтушенко И.И. Условно-досрочное освобождение осужденных к лишению свободы и их ресоциализация: Монография. Волгоград, 2005.

Рыбак М.С. Ресоциализация осужденных к лишению свободы: проблемы теории и практики. Саратов, 2001.

Темаев Т.В. Религия в жизни пожилого осужденного // Социологический журнал. 2008. № 4. С. 107–118.

Темаев Т.В., Мельникова О.А. Роль семьи в социальной адаптации пожилого осужденного // Журнал социологии и социальной антропологии. 2010. Т. XIII. № 2.

Тоффлер А. Футурошок. СПб.: Лань, 1997.

Шанин Т., Ковалев Е.М., Штейнберг И.Е. Методология двойной рефлексивности в исследованиях современной российской деревни // Качественные методы в полевых социологических исследованиях. М.: Логос, 1999.

Батыгин Г.С. Лекции по методологии социологических исследований / Учебник для студентов гуманитарных вузов и аспирантов. М.: Аспект-Пресс, 1995.

Девятко И.Ф. Методы социологического исследования. 4-е изд. М.: КДУ, 2006.

Евтушенко И.И. Условно-досрочное освобождение осужденных к лишению свободы и их ресоциализация: Монография. Волгоград, 2005.

Рыбак М.С. Ресоциализация осужденных к лишению свободы: проблемы теории и практики. Саратов, 2001.

Темаев Т.В. Религия в жизни пожилого осужденного // Социологический журнал. 2008. № 4. С. 107–118.

Темаев Т.В., Мельникова О.А. Роль семьи в социальной адаптации пожилого осужденного // Журнал социологии и социальной антропологии. 2010. Т. XIII. № 2.

Тоффлер А. Футурошок. СПб.: Лань, 1997.

Шанин Т., Ковалев Е.М., Штейнберг И.Е. Методология двойной рефлексивности в исследованиях современной российской деревни // Качественные методы в полевых социологических исследованиях. М.: Логос, 1999.

Citation Formats
Other cite formats:

ACM
[1]
Temaev, T., Temaeva, I. and Finaeva, A. . The Role of a House-Boarding School in the Resocialization of Elderly Ex-Convicts . Zhurnal sotsiologii i sotsialnoy antropologii (The Journal of Sociology and Social Anthropology). 16, 2 (), 103–115.