Two Views on Burkhanism among the Altai-Kizhi

  • N. Tadina TadinaN@gmail.com
How to Cite
Tadina N. Two Views on Burkhanism among the Altai-Kizhi . Zhurnal sotsiologii i sotsialnoy antropologii (The Journal of Sociology and Social Anthropology), 16(4): 159–166 (in Russian).

Abstract

This article draws on field research conducted by the author in 2011-2013 in three districts of the Altai Republic. Among the Altai-Kizhi, a group of southern Altaians, there is a confrontation between supporters of jan-Altai (Altai faith), which is a mixing of the “old” Burkhanism and shamanism, and a group of Altai-Buddhists, interpreting a revival of Burkhanism as a return to the Buddhist religion. The author shows how these two views on Burkhanism form different scenarios of national and cultural-historical development: one is original, relevant to the conservation of a pantheistic worldview, the other embeds Altai ethnicity in the cultural space of world Buddhism. For the latter, the supporters of Buddhism are those who see in the religious choice a political means for the Altai people consolidation. The author identifies the process of reinterpretation by Altaians of their traditional beliefs that led to the formation of new religious practices, focused on a figure of man, the head of the sanctuary. Finally, the author defines the social status and organizational and ritual functions of the new actor.
Keywords:
religious identity, the Altai-Kizhi, Burkhanism, religious revival, Altaian faith, Altaians-Buddhists, ethnographic method

References

Анохин А.В. Бурханизм в Западном Алтае // Сибирские огни. 1927. № 5.

Анохин А.В. Лекции по алтаеведению. СПб: Изд-во Политехн. ун-та, 2012.

Арзютов Д.В. Социальная сеть религиозного движения (к проблеме понимания современного Ак-Jа? на Алтае) // Культура как система в историческом контексте: опыт западносибирских археолого-этнографических совещаний. Томск: Аграф-Пресс, 2010. С. 92–94.

Данилин А.Г. Бурханизм. Горно-Алтайск: Изд-во Ак Чечек, 1993.

Екеев Н.В. Радость поиска истины (послесловие) // Шерстова Л.И. Тайна долины Теренг. Горно-Алтайск: Изд-во Ак Чечек, 1997. С. 183–191.

Клешев В.А. Народная религия алтайцев: вчера, сегодня. Горно-Алтайск: Изд-во «Высоцкая Г.Г.», 2011.

Косьмин В.К. Влияние монгольского буддизма на формирование и развитие бурханизма на Алтае // Этнографическое обозрение. 2005. № 4. С. 45–64.

Кыдыева В.Я. Земельный вопрос в Горном Алтае и ак jа?: история и современность // Бурханизм на Алтае: взгляд через столетие (матер. конф.). Горно-Алтайск: Ин-т алтаистики, 2004. С. 110–122.

Муйтуева В.А. Традиционная религиозно-мифологическая картина мира алтайцев. Горно-Алтайск: Типография ЧП Высоцкой Г.Г., 2004.

Потапов Л.П. Очерки по истории алтайцев. М.-Л.: Изд-во АН СССР, 1953.

Сагалаев А.М. Алтай в зеркале мифа. Новосибирск: Наука, 1992.

Тадина Н.А. Этническая консолидация и преемственность поколений в осмыслении бурханизма // Этнографическое обозрение. 2005. № 4. С. 38–44.

Тадина Н.А. Бурханизм и этикет у алтайцев // Этнографическое обозрение. 2011. № 6. С. 127–140.

Тадина Н.А., Ябыштаев Т.С. Возрожденный бурханизм в Республике Алтай: сколько в нем буддизма и какого // Культуры и народы Северной и Центральной Азии в контексте междисциплинарного изучения. Сб. МАЭС. Томск: ТГУ, 2013. Вып. 3. С. 481–496.

Тюхтенева С.В. Земля. Вода. Хан Алтай: этническая культура алтайцев в XX в. Элиста: Изд-во КалмГУ, 2009.

Халемба А. Положение буддизма в современной религиозной жизни Республики Алтай // Этносоциальные процессы в Сибири. Новосибирск: Нонпарель, 2004. Вып.6. С. 191–194.

Шерстова Л.И. Бурханизм в Горном Алтае. Истоки национальной идеологии и тенденции ее развития // Народы Сибири. Сибирский этнограф. Сб. Кн. 3. Вып. 8. М.: Изд-во ИЭА РАН, 1997. С. 171–215.

Broz L. Substance, Conduct, and History: «Altaian-ness» in the Twenty-First Century // Sibirica: Journal of Siberian Studies. 2009. 8 (2). Pp. 43–70.

Filatov S. Altai Burkhanism: Faith or Dream of Faith? // Anthropology, Archaeology of Eurasia [A Journal of Translations]. 2001. 39. (4). Pp. 76–91.

Halemba A. Contemporary Religious Life in the Republic of Altai: the Interaction of Buddhism and Shamanism // Sibirica: Journal of Siberian Studies. 2003. 3 (2). Pp. 165–182.

Knorre B. K. Netraditsionnye Religii v Sovremennoy Rossii [Non-Traditional Religions of Contemporary Russia] // Alternative Spirituality and Religion Review. 2011. 2 (2). Pp. 376–379.

Krader L. A Nativistic Movement in Western Siberia // American Anthropologist. 1956. 58 (2). Pp. 282–292.

Tadina N.A. Ethnic Consolidation and Continuity of Generations in the Comprehension of Burkhanism // Anthropology, Archaeology of Eurasia [A Journal of Translations]. 2006. 45 (2). Pp. 72–85.

Vinogradov A. Ak Jang in the Context of Altai Religious Tradition: A Thesis for the Master’s Degree (manuscript). University of Saskatchewan, 2003.

Znamenski A. Shamanism and Christianity. Native Encounters with Russian Orthodox Mission in Siberia and Alaska, 1820–1917. L.; Westport, CT: Greenwood, 1999.

Citation Formats
Other cite formats:

ACM
[1]
Tadina, N. . Two Views on Burkhanism among the Altai-Kizhi . Zhurnal sotsiologii i sotsialnoy antropologii (The Journal of Sociology and Social Anthropology). 16, 4 (), 159–166.